Thursday, January 9, 2014

Kenapa KPMG saran kenaikan gaji 6% awam dan swasta?

1. Apabila Pakatan Rakyat meletakkan syarat-syarat yang ketat dan tegas kepada kerajaan Najib yang mesti dipenuhi sebelum GST boleh dilaksanakan, BN dan pengkritik kami menyelar kami sebagai hanya mahu membangkang. Pakatan tak tahu mentadbir dakwanya. Akhirya ada firma audit besar yang berani bersuara. Erti dan maksudnya perlu difahami.

2. Dengan kenyataan Pengarah baru KPMG, firma audit yg
 antara terbesar, the Big Four itu terserlah hakikat senario yang mendatang. Sukar untuk mereka menyatakan sikap dan pendirian yang tegas seperti itu kerana tentunya punya kepentingan bisnes dengan Putrajaya.

3. Namun KPMG menggesa supaya pihak awam dan swasta menaikkan gaji pekerja sebanyak 6% berdepan dengan perlaksanaan GST tahun depan, April 2015.

4. Ini tambah beliau adalah kerana kos barangan dan perkhidmatan yg semua mengalami kenaikan harga. Untuk ingatan umum, pelbagai subsidi ditarik balik bermula, sekaligus mencetuskan kenaikan 11% bahan bakar, 14% gula berserta dgn kenaikan tarif elektrik dari 15% hingga 16.9%, tol dan pengangkutan awam dan pelbagai lagi.

5. Persoalan yang tidak digarap oleh KPMG adalah bagaimana pula dengan golongan yang tidak punya gaji untuk dinaikkan. Mereka adalah rakyat yang terdiri dari golongan petani sawah, pekebun kecil, nelayan dan peniaga pasar malam dan yang mengambil upah bekerja dikampong.

6. Pendapatan mereka kekal pada takuk lama sementara kos sara hidup terus melambung. Bahkan sebaliknya ada peniaga di kalangan mereka berdepan dengan pengurangan pendapatan, apabila rakyat umumnya mengalami penguncupan kuasa membeli dengan kenaikan harga barang.

7. Inflasi diramalkan ke paras 2.9% tahun 2014 sehingga ke paras setinggi 3.3% tahun 2015. Ramalan inflasi ke tahap Harga Pengguna (CPI) mencecah 3.3% ke 3.5% adalah ganas atau ‘vicious’.

8. Sementara pihak Eksekutif akan mendapat kenaikan gaji sebanyak 5.63% berbanding 6.31% di tahun lalu 2012 dan golongan bukan-eksekutif akan mendapat kenaikan ke 5.65% berbanding 6.7% tahun 2012.

Dapatan ini adalah dari informasi Persekutuan Majikan Malaysia (MEF). Perlaksanaan gaji minima sepatutnya membantu golongan pekerja sokongan dan pihak non-eksekutif diharap mendapat bonus yang lebih baik.

9. Sekali lagi golongan yang tidak terbela adalah golongan bekerja sendiri, yang akan menjadi sasaran. GST jelasnya akan memangsakan golongan berpendapatan rendah dan yang bekerja sendiri. Ini yang dimaksudkan dengan kesan "regressif" atau ‘songsang’ kerana 6% GST dari ‘pendapatan boleh berbelanja’ berpendapatan rendah ini adalah jauh lebih besar peratusya dari golongan berpendapatan tinggi.

10. Justeru kerana itu hujjah meletakkan syarat-syarat perlaksanaan GST adalah menasabah antaranya;

a. Tingkatkan dahulu pendapatan rakyat khususnya golongan rendah dan sederhana.

b. Tutup dahulu lubang2 kebocoran bagi meningkatkan pendapatan kerajaan dan kenalkan cukai-cukai seperti CGT dahulu atau..Capital Gain Tax... atau cukai untung modal seperti saham dan bon. Contoh yang dilaksanakan kerajaan sekarang ialah cukai keuntungan menjual haratnah atau cukai RPGT.

c. Pastikan dahulu amalan tender terbuka bagi mendapatkan 'value for money'..nilai terbaik dan elakkan amalan runding langsung dgn “harga membengkak"..atau "bloated prices".

d. Elakkan dahulu pembaziran dan projek mega infrastuktur yg didakwa pakar-pakar integriti adalah sarat dengan amalan 'kickback' , rasuah dan amalan kronisme dan selalu berakhir dengan ‘cost-overrun’ yang besar. (buku Combating Corruption, Anis Yusal et al)

Sebab itu kami tegaskan jangan memangsakan rakyat kerana untuk tangani kebejatan hutang kerajaan Pusat dan defisit fiskal dengan menarik balik subsisdi dan mengenakan cukai regressif seperti GST adalah satu langkah ‘jalan pintas’ yang tidak bertanggungjawab.

Reformasi struktural serta penambahbaikan dalam aspek tadbir-urus serta komitmen kepimpinan untuk menadayakan pelbagai polisi-polisi

Laksanakan langkah-langkah yang lebih utama dan mapan yang dicadangkan pelbagai pihak dahulu termasuk Pakatan Rakyat.

Sesungguhnya KPMG, sebagai sebuah entit korporat juga tahu bahawa impak kewangan kenaikan kos barangan dan perkhidmatan tambahan dengan GST adalah sangat BERAT dan PARAH kepada rakyat teramai.

Itu tidak lagi mengambil ramalan impak sosial, gejala jenayah termasuk kemalangan apabila rakyat mula membuat segala-galanya untuk menyara kehidupan keluarga dengan merubah cara hidup termasuk naik motor ke pejabat dan cari pekerjaan kedua dan ketigayang mengancam kesejahteraan hidup berkeluarga.

Apakah cukup untuk KPMG dan seangkatan dengannya sekadar membuat saranan?

Oleh: DR DZULKEFLY AHMAD, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS merangkap AJK PAS Pusat.

No comments:

Post a Comment